איך לשחרר כעסים?

איך לנהל עוצמות של כעס ולא להגיב על אוטומט

איך להיות פחות עצבני?

איך להיות פחות עצבני?

עשר עצות איך להיות פחות עצבני בימים אלו?

לעיתים ישנן תקופות בהן אנו עצבניים ומתרגזים כמעט על כל דבר
גם על מה שיש לנו השפעה וגם על מה שלא. קשה לראות אור בקצה המנהרה כשהעיניים קצת מכוסות ואין תקווה.

ונכון המצב לא פשוט יש כמה וכמה מכשולים.
ובכל זאת בואו נראה ונשמע איך כן אפשר להיות קצת פחות עצבניים בימים אלו ולמצוא נקודות אור גם אם חשוך מסביב.

להאזנה ולצפייה בתוכנית

POTBEAN SPOTIFY iTunes

כעס מגיע בעוצמות

מעל הכעס יש עוצמה גבוהה יותר של זם. מתחת לכעס יש זעף. נקרא לילד בשמו נזהה מול מי אנחנו מתמודדים

וכדי להיות פחות עצבניים בואו נראה איך אפשר להוריד את העוצמות לשחרר קצת , להרגיע , לתת אקמול כדי שנוכל לבחור איך להגיב יותר בבהירות

האקדמיה ללשון עברית מצטטת יפה איך כועסים בעברית וכך היא אומרת

יש דרכים רבות לכעוס בלשוננו: אפשר לרגוז ולהתרגז, לזעום ולזעוף, לקצוף ולרתוח, להתרעם ולהביע תרעומת, להתמלא חֵמה ולהזעיף פנים. בלשון גבוהה מאוד אפשר לְהִתְאַנֵּף (מן ‘אף’) ולְהִתְעַבֵּר (מן עֶבְרָה = כַּעַס), ובלשון הדיבור פשוט להתעצבן.

אחד הפעלים הרגילים לציון כַּעַס בתנ”ך הוא חָרָה, לעתים בצירוף ‘חרה אַפּו’. משמעותו הבסיסית היא בָּעַר, והדימוי הוא התחממות והתאדמות של האף והפנים בשעת הכעס. ביטויים נוספים קושרים את הכעס לחום ולאש: “וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ”, ‘בעידנא דרִתחא’ (‘בשעת הכעס’; מילולית ‘בזמן הרתיחה’), ובעת החדשה רָתַח והִתְרַתֵּחַ, ‘בעל מזג חם’, ‘חם מזג’, ‘חמום מוח’.

כמה ממילות הכעס משמשות גם בתיאורים של עצמת איתני הטבע – הנתפסת לעתים כביטוי לכעס של האל.

למשל לאחר שהוטל יונה לים נאמר “וַיַּעֲמֹד הַיָּם מִזַּעְפּוֹ”, ובמשנה מסופר על גשמים ש”יָרְדוּ בְּזַעַף”. גם הביטויים ‘רוח זלעפות’ ו’גשם זלעפות’ מקורם אולי בהרחבה של השורש זע”ף. המילה קֶצֶף מציינת במקורה כעס.

כאשר הים סוער ורועש אפשר לדמות שהוא כועס, ומכאן קיבלה המילה קֶצֶף את המשמע המוכר לנו כיום – בועות האוויר על פני המים (על פי פרשנות לביטוי המקראי הסתום “כְּקֶצֶף עַל פְּנֵי מָיִם”). קולו של הרעם שימש השראה לפועל הִתְרַעֵם ולמילה תרעומת.

מכל מקום עדיף לכעוס כמה שפחות, כפי שהמליצו חכמים בפרקי אבות: “קשה לכעוס [שקשה להכעיסו] ונוח לרצות [שקל לפייסו] – חסיד”.

10 עצות איך להפחית עצבים ולהיות פחות עצבניים?

  1. הפחתת לחצים- מעגל דאגה והשפעה
  2. תגובה אוטומטית
  3. לעצור הכל
  4. הסתגלות למציאות- לשחרר שליטה ולאבד שליטה
  5. הקשבה
  6. להתחיל את היום ברגל ימין
  7. שיחה פנימית וחמלה
  8. זמן לעצמי
  9. אל תקחו ללב
  10. הכנה ל

הרמב”ן

כותב בתחילת האגרת המפורסמת שלו, שמתייחסת לחשיבות הענווה והימנעות מכעס:

איך האדם צריך להתנהג ואילו תכונות לשפר

בהקשר לכעס::

ברגע ש:

לדבר בנחת לכל אדם ובכל עת כמה חשוב ומאתגר וכך אומר הרמב”ן שאדם שרוצה לעצב את האישיות שלו שיתחיל קודם כל לעבוד על מידת הכעס שלו

כך תינצלו מהכעס שהוא מזיק, לא נעים, לא מקדם ולא בריא

hedy hazzan