האם יום כיפור הוא מותג ישראלי?

מהו מותג?

מותג הוא הבטחה, רעיון גדול, “משהו” שמבדל ומייחד. כשקיים מותג, מספיק שנגיד את שמו וישר נדע עליו תכונות נוספות מבלי להוסיף מילה. כי מותג הוא ציפייה והוא מייצג ערכים, תכונות, תועלות, תרבות, אישיות והרגלים. מותג הוא תהליך שלרוב לא נולד ביום אחד. הוא יוצר מודעות, התנסות, מקובלות העדפה ונאמנות. המותג משדר עקביות ואמינות, שיוך והזדהות. וכך גם יום כיפור.

יום כיפור הוא יום מיוחד, שיוצר תחושות מעורבות . רבים, חשים רגשות מעורבים שבאים לידי ביטוי בחשש מהצום, חוסר נוחות להתעמת מול “הסליחה”, ציפייה לשנה החדשה ולהרגשת הניקיון, תפילות, חלומות, חרטות ובדיקה אישית שלעיתים אף יוצרת ובונה “תכנון מסלול מחדש”.

יום כיפור הוא מותג בעל מאפיינים מובילים, כי יש משהו שונה ביום כיפור שמאחד את עם ישראל.

מספיק לומר “יום כיפור” וישר נדע את המשמעויות העיקריות ותכונותיו של יום זה.


ראשית נושא “הסליחה“- לבקש סליחה ולסלוח. לא כולם עושים זאת במהלך השנה ויום כיפור מאפשר לכולנו לערוך חשבון נפש לקראת השנה החדשה. סליחה– היא המסר וההבטחה הברורה של המותג “יום כיפור”. סליחה מקבלת משמעות עוצמתית ועמוקה: סליחה בין אדם למקום, סליחה בין אדם לחברו, סליחה מעצמי וחשבון נפש גדול שבו אנו מנתחים את השנה שחלפה. חודש אלול פותח את חודש הסליחות והסליחה מקבלת מקום של כבוד בחודש זה..


חשבון נפש– ביהדות זהו חודש של חשבון נפש, על השנה שעברה והכנה לקראת השנה החדשה, לכן נהוג לומר בו סליחות. בחודש הסליחות יש הזדמנות לפקוח עיניים להקשיב ולהסתכל. לבדוק מה טוב לנו ומה פחות. מה תוקע ומעכב אותנו בחיים, למצוא זוגיות, להתקדם בעבודה, להיות יותר עם הילדים, להגשים חלומות, לפרוץ להיפרד, לשחרר ולסלוח לעצמנו. לא לפגוע בעצמנו ולהתעסק עם מה שמעכב אותנו ולהמשיך הלאה.


אחדות– ישנו תאריך קבוע בלוח שנה המשותף לכולנו המועד שלו ידוע: כולנו יודעים מתי יוצא יום כיפור (בין ראש השנה לסוכות) וכולנו יודעים מתי מתחיל חודש אלול, חודש הסליחות. חודש אלול כבר כאן. “חודש הסליחות” ובפועל זה אומר שאנו, היהודים קוראים את הסליחות מדי לילה בחצות (או מדי יום לפני בוקר), ובעיקר מבטיחים לעצמם ולאלוהים להשתפר, להשתנות, להיות אנשים טובים יותר בשנה הבאה.


זהו יום שבו אני לעצמי, כי יום כיפור מאפשר לנו פעם בשנה להיות עם עצמנו, לחקור, להתבונן, להקשיב ולסלוח. כולם יודעים את זה: אלו שמעבירים את היום כולו בתפילות בבית הכנסת, ואלו שצמים בבית עם ערימת עיתונים וגם אלו שלא צמים. הידיעה הבסיסית הזו נמצאת אצלנו וברור לנו שזהו יום תפילה וצום שבו אנו זוכים לסליחה על חטאינו.


ייחודיות– אין יום כזה בעולם שהכבישים ריקים.


השקט– שגרת החיים שלנו לעיתים מלווה ברעשים ולחצים רבים. יום כיפור מאפשר לנו להרגיש שקט אמיתי בחוץ ובפנים. זו הרגשה מיוחדת לקום בבוקר לפתוח את החלון לשמוע את השקט.


זהות– ביום כיפור יש זהות משותפת, כולנו מרגישים יהודים- כל אחד ואחת בדרכו


המותג “יום כיפור”, חי, קיים ושורד שנים רבות. בנוסף, ככל שעוברות השנים, ההתעניינות בו הולכת וגוברת. זהו יום שמאחד אותנו ,היהודים, וניתן למצוא אנשים דתיים, חילונים וחרדים ממגוון העדות והזרמים מתפללים בבתי הכנסת, עורכים סיורי הסליחות ולמרות שאין חוק האוסר על נסיעה ברכבים, ביום כיפור אחוז גבוה מהישראלים אינם נוסעים. אפילו קבוצות כדורגל בעולם מתחשבות בשחקנים הישראלים ומוותרים על משחקים ביום כיפור.



יום כיפור יכול להיות גם יום של שמחה. יום כיפור נתפס ליום של צום ותענית אך, למעשה הוא גם יכול להיות יום שמחה. על פי המקרא וחז”ל, משה רבנו שיצא בראש חודש אלול להר סיני וחזר לאחר 40 יום נמחל ונסלח לישראל על חטא העגל וחזר עם לוחות הברית. זה הרגע הרגע בו למד עם ישראל “על בשרו” את משמעותה של הסליחה. על הכוח שיש לסליחה כמשחררת, מעצימה, מגשרת ומאחדת. ועל סיבה זו שווה בהחלט לשמוח. זהו  יום מיוחד ועוצמתי, יום שאחריו מרגישים “נקיים” יותר לקראת השנה החדשה.

סליחה

דילוג לתוכן