6 טיפים לסליחה בעבודה ויצירת אווירה טובה
עד כמה אנחנו מסוגלים לסלוח לעצמנו על שגיאות וטעויות, פעולות או מילים לא במקום, שאמרנו ללקוח, לקולגות, למנהלות, לעצמנו והאם תמיד הלקוח צודק?
הסליחה פוגשת אותנו בעבודה ובעסקים בסיטואציות מגוונות ומאתגרות שמוציאות אותנו מאיזון ולרוב קשורות למערכות יחסים המטובלות בכעס, חוסר צדק והאשמות. האם אנחנו מסוגלים לסלוח על כך?
עד כמה אנחנו “שוברים את הראש” בחיפוש אחר פתרונות יצירתיים כדי לעלות מוטיבצייה ושייכות בעבודה, להגדיל תפוקה ולהשיג מטרות ושוכחים שיש פתרון שנמצא מול העיניים שלנו “הסליחה” . סליחה פוגשת אותנו גם בעבודה ומאפשרת לנו לשפר את היחסים בין העובדים ובין הלקוחות.
1. הניחו את האגו בצד
אגו אמור לשמור ולהגן עלינו. ברגע שאגו משנה את תפקידו והופך משומר למנהל, אנו בעקשנות עולים על עץ גבוה ולא תמיד יודעים איך לרדת ממנו. ואז טעויות לא שמים לבלפרטים…כשאנחנו אומרים סליחה זה קורה כשאנחנו מנהלים את האגו והוא לא אותנו.
מתי יודעים שאגו מנהל לנו את החיים:
כשאנו פועלים באופן לא טבעי- שמתנהגים בצורה שלא מתאימה לנו, כאילו ושמנו מסיכה- מצב זה יוצר חומת מגן להגנה שלי מפני אחרים, שלרוב באה לידי ביטוי בהתקפה. מצב זה גם לא מאפשר לנו ליצור מערכות יחסים פתוחות , כנות ואמיתיות. האגו מרשה לעצמו לשנות את חוקי המשחק שפעלנו על פיהם בעבר ולא לבקש סליחה, כי הרי פעולה זו תגיד עלי שאני החלש במערכת היחסים שלנו. כל החוקיות משתנה. האגו גם גורם לנו להנמיך את האחר ולפגוע בביטחון העצמי שלו . רבים לא יודעים להבחין כי מדובר באגו ומתרצים לעצמם ולסביבה את ההנהלות הכוחנית, הלוחמנית והדורסנית שלהם ומה שנותר לנו הוא לתרגל לשים אותו בצד, לפקוח עיניים כדי לראות באמת גם את הצד השני לזכור, כי יש לנו מטרה משותפת לבקש סליחה ולסלוח ראשית בשביל עצמי כדי להמשיך הלאה.
2. אינטריגות פוליטיקה כעס ואשמה
“זו
הייתה מצגת שעבדנו עליה חודשים. גורל החברה היה מונח על הפגישה המכרעת עם המשקיע
מסין.
עודד היה אחראי על הפרויקט. הוא נשאר ימים כלילות בשביל להעביר מסר ממוקד, פרסומי
ומכירתי כאחד. באותו בוקר הוא התעכב. הייתה תאונה בכביש בו נסע ונוצר פקק גדול.
הוא התקשר אלי וביקש שאעביר את המצגת למייל של המנכ”ל ושהוא יתחיל את הפגישה.
נכנסתי לחדרו הדלקתי את המחשב ובדיוק ברגע שניסיתי לשלוח את המייל אשתי התקשרה אלי
וסיפרה לי על אירוע מזעזע שחוותה באותו הבוקר. במקום ללחוץ “שלח” במייל
לחצתי בטעות על אחד מכפתורי המחשב שמחק את כל התוכן כולל הגיבוי שהיה במחשב. עודד
הגיע למשרד וכשהבין מה קרה צרח עלי . עיניו התמלאו בשנאה ונראה כאילו אש פרצה מהן.
הוא אמר לי כמה אני לא מוצלח , מה האחרים חושבים על המקצועיות והכישורים שלי, שאני
לא שווה כלום ושאי אפשר לסמוך עלי. הוא הוסיף ואמר שהוא לא מבין אפילו איך אשתי
סובלת אותי ושיש לי ריח רע מהפה כל הזמן. ניסיתי להסביר לו שזה לא היה בכוונה אך
הוא לא נתן לי להוציא מילה ובמשך דקות ארוכות קילל וצעק והאשים אותי בכל עתיד
החברה ובכישלון שלו. ניסיתי להסביר לו שבמקרים קריטיים וחשובים כאלו הוא היה צריך
לשמור את המצגת בעוד מקום ובדיסקונקי ושגם אני נפגעתי מהאשמות הקיצוניות והמעליבות
שלו.”
לעיתים, פעולות, פרויקטים והתנהלות בעבודה לא מובילות למה שרצינו או תכננו. נניח ועשיתם פעולה שיווקית והיא לא הצליחה הנטייה הראשונית היא להאשים מישהו אחר. אך ראשית האחריות לכל תוצאה בעסק היא שלנו ורק עלינו מוטלת “האשמה”. אנו מבקשים סליחה מעצמינו על מה שזה עושה לנו. עד כמה ה”כישלון”, “הטעות”, מעכבת אותנו בחיים. עד כמה אנו מוציאים כעסים כלפי הסובבים כמו המשפחה, החברים והילדים שלנו כתוצאה ממה שעברנו בעבודה? עד כמה אנו מלקים את עצמינו ברגשות חרטה ונקיפות מצפון איך לא פעלנו אחרת, במקום לזכור כ “טעות היא לא טעות, אלא אם כן לומדים ממנה לקח”.
3. ערכו ‘ניקיון שוטף’ מידי פעם בעבודה
סליחה היא כלי הכרחי לניקיון שוטף. זו הדרך לשרוד למשך זמן, לטהר אווירה ולהגדיל מוטיבציה. במידה ולא נשחרר ונשמור על שיח ותקשורת פתוחה ומכילה בעבודה, אנו עלולים לסחוב מטענים ומשקולות אשר עלולים להתפרץ ביום אחד וההתנהלות היומיומית בעבודה תשפיע על המוטיבצייה, היעדים, מטרות והתפוקה. הכעסים יתעצמו ואנו עלולים “לחפש” את האחר ולתהות “למה הוא יוצא יותר מוקדם ואני לא”? “למה היא קיבלה משכורת 13 ואני לא?” כל אלו ועוד הם מצבים אשר יוצרים תקיעות, עצירה ואווירה לא נעימה.
לרוב, הנטייה הטבעית שלנו להביט על אחרים “למה הדשא שלהם יותר ירוק משלי” וזה מתחיל משאנחנו קטנים. חשוב לזכור שאנחנו בעצם לא יכולים להשפיע על מישהו אחר אלה רק על עצמינו והדשא של השכן… לא תמיד ירוק יותר.
4. היפכו את הקנאה להשראה
עד כמה אנו מביטים על הצלחתו של אדם אחר ומתמלאים בקינאה? הלב נחמץ שהוא הצליח?– הם הצליחו בתחומם ואנחנו… פחות. כדי להתמודד עם הקינאה ניתן להפוך אותה להשראה ולפעולה.
· ראשית זיכרו שהתחלתם מאותה נקודה. הקנאה וההשוואה פוגעת בי, מעכבת ומשתקת אותי.
· חשוב להבין שאם מישהו אחר הצליח, זה רק סימן שכל אחד יכול
· לדמיין תמונת ההצלחה שלה יכולה לדייק את הדרך שלי ולהזכיר לעצמי מה אני רוצה
· לכוון את עדשת המצלמה פנימה במקום החוצה.-החזירו את המיקוד אלייכם התרכזו בכם ולא באדם אחר ואז במקום להגיד – איך זה שלה זה קרה ולי לא…פשוט תגידו– גם אני רוצה….וגם אני יכול!
· הכינו תוכנית ועשו צעד ראשון
· האנשים האלו שתופסים את תשומת ליבכם הם סה”כ ההשתקפות של משהו שאתם רוצים- קחו את הסיפורים האלו כהשראה. שחררו אשמות וחרטות, סילחו לעצמכם שלא הגשמתם והתחילו עכשיו!
5. האם הלקוח תמיד צודק? באיזה מחיר יש לסלוח?
לכל אחד ואחת ישנם קווים אדומים שמורכבים לרוב מ”סל הערכים” שהוא סוחב עימו. חישבו והגדירו מה המחיר שאתם מוכנים להכיל ולקבל מול מי ובאיזו סיטואצייה בהקשר של פגיעה באמון, בשם, חוסר כנות או אחריות. הלקוח לא תמיד צודק. השאלה היא מה המחיר שאני מוכן לקחת.
6. הכל מתחיל בנו והסליחה היא בשבילי
הסליחה ראשית מתחילה בעצמינו הסתכלו במראה ותיראו. שהרי, כל מה שאתם אומרים על אחרים, ואיך שאתם מתייחסים לאחר, ככה אתם רואים את עצמכם. זיכרו, כי לסלוח, זה לא לקבל את התנהגות האחר. לסלוח זה עבורי בשביל להשתחרר ולהתקדם, לוותר על תקווה לעבר טוב יותר שלא ניתן לשינוי – דף חדש כתנאי להמשכיות ולכן סליחה, היא כלי ניהולי לחיים שברגע שיודעים להשתמש ולתרגל, מנהלים ומנהיגים את החיים בצורה פשוטה ובריאה יותר
ידוע, כי קשה לבקש סליחה ולסלוח. הנטייה הטבעית שלנו כבני אדם היא לרצות להרגיש טוב ולהיות צודקים. כשאנחנו מבקשים סליחה אנחנו מכירים בזה שעשינו משהו לא בסדר, שפגענו באדם השני, וההכרה הזו היא לא הכרה נעימה. הרצון הבסיסי שלנו להרגיש טוב עם עצמנו גורם לנו הרבה פעמים לעשות רציונליזציה של מה שקרה אנחנו מתחילים לנתח את המצב ולהסביר לעצמנו למה דווקא אנחנו צודקים ולמה אין צורך שנבקש סליחה.
כשמישהו פגע בנו נפגעים פעמיים. ובעיקר פוגעים בעצמינו וסוחבים משא מיותר אשר הולך ופוגע במוטיבצייה, בתפוקה שלהו ובסובבים אותנו.
לעיתים, אנחנו “שוברים את הראש” בחיפוש אחר פתרונות יצירתיים כדי לעלות מוטיבצייה ושייכות בארגון, בעסק ובעבודה. המטרה להגדיל תפוקה, חלומות ויעדים, אך בדרך שוכחים שיש פתרון שנמצא מול העיניים שלנו- “הסליחה”! סליחה היא כלי לקידום העסק שלנו, שמגדיל תפוקה ומוטיבציה וקשור לרוב למערכות יחסים הסובבות אותנו.